החלטתם להקים עסק? חשוב שתדעו – כל עסק חדש חייב ברישום. חובות הרישום תלויות בצורת ההתאגדות של העסק וכוללות בין היתר רישום במע"מ, במס הכנסה, בביטוח לאומי וכן אצל רשם החברות או השותפויות, לפי העניין.

1. רישום במע"מ

לפי חוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975, כל עוסק [מי שמוכר נכס או נותן שירות במהלך עסקיו, בין אם הוא יחיד, שותפות או חברה], מלכ"ר ומוסד כספי חייבים ברישום. הרישום הינו במשרד המע"מ האזורי הקרוב למקום העסק או הפעילות העסקית, והוא חייב להתבצע לא יאוחר מהיום שבו החלה הפעילות העסקית.

להלן המסמכים שיש להציג בעת הרישום, בתלות בצורת ההתאגדות של העסק:

עוסק (יחיד) יציג:

  • טופס רישום מלא וחתום על כל פרטיו
  • תעודת זהות
  • חוזה קנייה/שכירות של מקום העסק
  • אסמכתא על קיום חשבון הבנק של העסק. במקרה של חשבון בנק משותף – על בן/בת הזוג למלא ולחתום על הצהרת חשבון בנק משותף. על בן/בת הזוג להגיע לתחנת מע"מ לצורך חתימה, או לחתום אצל המייצג
  • מסמכים נוספים, המעידים על הקמת העסק ופעילותו כמו חשבוניות רכישת רכב, חשבוניות רכישת ציוד לעסק, היתרי בניה וכדומה

שותפות תציג:

  • טופס רישום מלא וחתום על כל פרטיו
  • תעודת זהות של כל אחד מהשותפים
  • חוזה רכישה/שכירות של מקום העסק
  • אסמכתא על קיום חשבון הבנק של השותפות
  • בשותפות רשומה – אישור על רישום השותפות ברשם השותפויות
  • מכתב הסמכה – על השותפים למנות נציג אחד מתוכם, שיפעל בשמם בכל הפעילות הנוגעת למע״מ

חברה תציג:

  • טופס רישום מלא וחתום על כל פרטיו
  • תעודת רישום ברשם החברות
  • פרוטוקול בעלי זכות חתימה לכל דבר ועניין
  • תעודת זהות של כל אחד מהדירקטורים בחברה
  • חוזה קנייה/שכירות של מקום העסק
  • אסמכתא על קיום חשבון בנק של החברה
  • מידע על הרכוש: סכום ההשקעה, מקורות המימון ומחזור העסקאות המשוער

אדם שיש לו מספר עסקים או מספר יחידות עסק, יירשם כעוסק אחד לגבי כולם, אולם הוא רשאי להירשם בנפרד לגבי כל עסק או יחידה שבעסקו בתנאים שנקבעו בחוק.

לפי תקנות מס ערך מוסף (רישום), התשל"ו-1976, טופס הרישום יכלול פרטים שלדעת המנהל נחוצים לביצוע החוק, וביניהם: סוג העסק, מחזור העיסקאות השנתי של העסק, מספר המועסקים בעסק ומספר תיק הניכויים באגף מס הכנסה. ככל שמדובר בשותפות, טופס הרישום יכלול גם פרטים על השותפים וכן על נציג השותפות (אחד השותפים שמקום מושבו הקבוע בישראל והוא כשיר לכל פעולה משפטית)

לפרטים ולמידע נוסף ראו אתר האינטרנט של רשות המיסים.

2. מס הכנסה

אם התחלתם לעסוק בעסק או במשלח יד עליכם להודיע על כך בכתב לפקיד השומה באזור בו מתנהל העסק, לא יאוחר מיום פתיחת העסק או תחילת העיסוק במשלח היד.

בהודעה לפקיד השומה יש למסור את הפרטים הבאים:

  • שם מלא
  • מספר זהות
  • כתובת פרטית
  • מהות העיסוק
  • כתובת העסק
  • מספר הטלפון
  • תאריך פתיחת העסק
  • שם העסק ומספר עוסק במע"מ

יש למלא דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה, הכולל את הפרטים הדרושים לפתיחת התיק.

זוג נשוי רשאי, בתנאים מסוימים, לבחור את בן הזוג שעל שמו יתנהל התיק במס הכנסה.

אם בעסק מועסקים עובדים או משולמים תשלומים אחרים החייבים בניכוי מס במקור, יש לפתוח תיק ניכויים.

מומלץ להסתייע בשירותיו של רו"ח מנוסה בכל הקשור להגשת הדיווחים הנדרשים למס הכנסה.

לפרטים ולמידע נוסף ראו אתר האינטרנט של רשות המיסים.

3. ביטוח לאומי

עצמאי (עסק בבעלות אישית או שותפות) חייב להירשם בביטוח לאומי מיד, ואף רצוי לפני פתיחת העסק או התחלת העבודה.

חשוב לדעת, כי תנאי מוקדם והכרחי לקבלת גמלה בעת פגיעה בעבודה הוא שבעת הפגיעה העוסק היה רשום כעובד עצמאי, או שעשה את המוטל עליו כדי להירשם.

לשם רישום יש לפנות למחלקת הביטוח והגבייה בסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים.

הרישום מתבצע באמצעות הגשת טופס דין וחשבון רב שנתי. בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי (רישום), תשכ"ג- 1963, להלן פרטים שיש למסור:

  • שם
  • מספר תעודת זהות
  • כתובת מלאה
  • עיסוק
  • הצהרה בדבר עיסוק במשלח היד (בתקופת הדיווח)
  • תיאור משלח היד
  • משך הזמן הממוצע בשבוע המיועד לעבודה במשלח היד כעצמאי
  • הכנסות משוערות (לצורך קביעת הבסיס לתשלום דמי ביטוח)

אפשרויות נוספות לרישום הן הגשת דין וחשבון – הודעה בכתב על עבודה כעצמאי בהתאם לנדרש בחוק, או תשלום, בתקופה שקדמה ליום המזכה בגמלה, של כל דמי הביטוח לכל ענפי הביטוח, שבהם היה העוסק חייב, על פי מקורות הכנסתו כעובד עצמאי.

למידע ולפרטים נוספים ראו אתר המוסד לביטוח לאומי.

4. רשם החברות

מי שמבקש להקים חברה בישראל צריך להגיש לרשם החברות בקשה לרישום. להלן פירוט המסמכים הדרושים לצורך הקמה ורישום של חברה:

טופס הגשת מסמכים לרישום חברה

במסגרת טופס זה יש לציין שלוש חלופות לשם המוצע עובר החברה, יש למלא מספר טלפון זמין של מגיש הבקשה לצורך בירורים, וכן יש לציין את מספר העותקים המאומתים של תקנון המבוקשים על ידי מגיש הבקשה (בכפוף לתשלום אגרה ולהמצאת תקנון במספר עותקים מספיק).

תקנון

על התקנון לכלול, בין היתר, את הפרטים הבאים:
o שם החברה
o מטרות החברה
o פרטים בדבר הון רשום ומוקצה לבעלי המניות
o פרטים בדבר הגבלת אחריות
o פרטי בעלי המניות, שם מלא, מספר זיהוי ומען.

בעלי המניות נדרשים לחתום על התקנון ויש לאמת חתימתם ע"י עו"ד.

טופס בקשה לרישום חברה

זהו "טופס 1" בתוספת לתקנות החברות (דיווח, פרטי רישום וטפסים), התש"ס-1999 .
על הפרטים בטופס להיות זהים לפרטים שבתקנון החברה.

הטופס יוגש ע"י בעל/י המניות בלבד (אפשרי שרק אחד מבעלי המניות יחתום על הטופס).
את חתימת מגיש הבקשה על גבי הטופס יש לאמת בתצהיר בפני עורך דין.

טופס הצהרת דירקטורים ראשונים על נכונותם לכהן כדירקטורים

זהו "טופס 2" בתוספת לתקנות החברות (דיווח, פרטי רישום וטפסים), התש"ס-1999.
חתימת המצהיר תאומת בתצהיר בפני עורך דין.

הצהרת בעלי מניות

הבקשה לרישום חברה מכילה בתוכה הצהרת בעלי מניות. לכן, כאשר לחברה יש רק בעל מניות אחד שחתם כבר על הבקשה אין צורך בהגשת הצהרה נוספת. לעומת זאת, אם לחברה יש יותר מבעל מניות אחד, יש צורך שבעלי המניות האחרים שלא חתמו על הבקשה לרישום חברה יצרפו לבקשה את הצהרתם.

נוסח הצהרת בעלי מניות לגבי יחיד ולגבי תאגיד מצוי בסעיף 1 בטופס הבקשה לרישום חברה.

עורך הדין יאמת את חתימות בעלי המניות הראשונים, ויזהירם בתצהיר.

אסמכתא על תשלום אגרת רישום חברה

על-מנת למנוע דחיות ועיכובים בבקשות לרישום חברה חשוב להקפיד על מילוי הטפסים בהתאם לכל ההוראות.

למידע ולפרטים נוספים ראו אתר רשות התאגידים.

5. רשם השותפויות

לפי פקודת השותפויות [נוסח חדש], תשל"ה-1975 שותפות שהוקמה לשם ניהול עסק, חייבת ברישום בתוך חודש מהיום בו קמה (לא כולל שותפות בין חקלאים לשם מיזם משותף בקשר עם עיבוד אדמה).

אם השותפות לא נרשמה כדין, על כל אחד משותפיה יושת קנס על פי הקבוע בחוק, אולם אי רישומה של השותפות לא ישפיע בשיקול אם השותפות קיימת ואם לאו, כלומר הרישום אינו מהווה תנאי לקיום השותפות.

רישומה של שותפות מתבצע על ידי משלוח הודעה לרשם השותפויות, החתומה בידי השותפים והמכילה את הפרטים הבאים:

  • שם השותפות (אם השותפות מוגבלת, מוסיפים סיומת "שותפות מוגבלת" או "ש.מ.")
  • מהות העסק
  • מקומו הראשי של העסק
  • שמו המלא ומענו של כל שותף
  • שמותיהם של השותפים המורשים לנהל את עניני השותפות ולחתום בשמה (אלא אם כולם מורשים לכך)
  • תקופת קיומה של השותפות, אם נקבעה לה תקופה, ויום תחילתה.

ברישום שותפות מוגבלת ההודעה לרשם תכיל, בנוסף על הפרטים הנדרשים משותפות רגילה, הודעה שהשותפות היא מוגבלת ופרטים על כל שותף מוגבל ועל הסכום שהכניס ואם שולם במזומנים או בדרך אחרת, ובנוסף יש לצרף לבקשה את הסכם השותפות.

עם רישום השותפות על היזמים לשלם לרשם השותפויות אגרות רישום, בהתאם לאופי השותפות.

למידע ולפרטים נוספים ראו אתר רשות התאגידים.

** מאמר זה הינו מאמר שלישי בסדרת מאמרים בנושא "מורה נבוכים – המדריך ליזם, צעד אחר צעד".

למאמרים נוספים בסדרה:

1 – איך מתחילים – 5 הצעדים הראשונים בדרך לעסק שלכם

2 – עוסק, שותפות או חברה?

4 – רישוי עסקים

** לתשומת לבכם: המידע המופיע באתר, במאמרים או בטיפים שבו, אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני הלוקח בחשבון את הנתונים והצרכים המיוחדים של כל אדם או עסק, ולפיכך אין להסתמך עליו או לראות בו משום המלצה או חוות דעת. לאתר, לכותבי המאמרים ו/או למי מטעמם לא תהא כל אחריות ו/או חבות לגבי המידע. המידע מוצג באופן כללי ועקרוני בלבד, הוא אינו מתיימר להקיף את כלל הוראות הדין והמידע המשפטי הרלבנטי, והוא לא בהכרח משקף את המידע המדויק או העדכני ביותר. לפני החלטה על נקיטה בפעולה כלשהי (או הימנעות ממנה) ראוי ומומלץ לערוך סקירה משפטית מקיפה, ולהתייעץ עם עו"ד מנוסה ובעל מומחיות בתחום, שיבחן את הנתונים והצרכים הייחודיים שלכם. כל הזכויות שמורות לעו"ד קרן טוהר.

לקבלת יעוץ משפטי מקיף, מקצועי ואישי, בנוגע להקמת עסק, לרבות בחינת היתכנות משפטית, צורת ההתאגדות, ​ ליווי תהליכי הרישום והרישוי ומיסוד התשתית המשפטית ההסכמית לפעילות, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר.

 

Share This